Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Segmentacja danych w GA4

04-12-2023

Segmentacja danych w GA4

Dobrze zastosowana segmentacja danych GA4 pozwoli Ci dowiedzieć się więcej o ruchu i skuteczności Twoich działań.

Segmentacja danych w GA4 - SEO blog

Segmentacja danych Google Analytics 4 brzmi trochę jak segmentacja rynku – zresztą nieprzypadkowo. Segmenty GA4 to właśnie takie grupy o wspólnych cechach, dzięki którym możemy pogłębić analizę i wyciągać dodatkowe, wartościowe wnioski.

W tej części kursu GA4 na tapet bierzemy segmentację danych GA4. Wyjaśniamy co to jest i jak działa, a potem szybko przechodzimy do praktyki. Pokazujemy, jak tworzyć segmenty i jak z nich korzystać.

Spis treści:

  1. Czym jest segmentacja danych w GA4
  2. Jak tworzyć podstawowe segmenty danych w Google Analytics 4
  3. Jak korzystać z segmentacji danych w GA4
  4. Bardziej zaawansowana segmentacja danych GA4
  5. Szablony segmentów
  6. Grupa odbiorców w segmentach
  7. Porównanie w raportach standardowych
  8. Podsumowanie

Następna część kursu:

Eksploracja ścieżki w GA4

Czym jest segmentacja danych w GA4

Segmenty w GA4 to podzbiory danych o wspólnych cechach.

Możemy wyróżnić 3 typy segmentów w GA4:

  1. Segmenty użytkowników (najczęściej używane).
  2. Segmenty zdarzeń.
  3. Segmenty sesji.

Segmentem użytkowników mogą być użytkownicy, którzy na przykład dokonali zakupu, są tej samej płci lub w tym samym wieku.

Segmentem zdarzeń mogą być określone zdarzenia, jak np. zapisy do newslettera, które wystąpiły z danej lokalizacji.

Segmentem sesji mogą być z kolei na przykład wszystkie sesje, które pochodziły z konkretnego źródła ruchu, np. z kampanii reklamowej.

Technicznie rzecz biorąc segmentację danych można porównać do filtrowania, bo odsiewamy w niej dane za pomocą warunków. Różnica polega na tym, że segmenty służą do porównywania zbiorów ze sobą lub z całością, a nie tylko do odsiewania danych.

Co do zasady tworzymy tyle segmentów, by zawsze składały się one łącznie na 100%. Na przykład przy podziale ruchu pod kątem urządzeń wyznaczamy segmenty mobile, desktop, tablet, a przy podziale według wieku uwzględniamy wszystkie grupy wiekowe.

Segmenty danych w Google Analytics 4 możemy wykorzystywać w zakładce Eksploracje, gdzie, jak już pewnie wiesz, mamy najwięcej możliwości pracy nad danymi.

Jak tworzyć podstawowe segmenty danych w Google Analytics 4

Bez zbędnego przedłużania – zobaczmy, jak segmentacja danych wygląda w praktyce. Będzie to też dobra okazja na przećwiczenie obsługi eksploracji swobodnej, o której pisaliśmy w poprzedniej części.

Jeśli nie wiesz czym są eksploracje, sprawdź poprzednie części naszego kursu GA4.

Jedna uwaga na początek: w jednej eksploracji możemy utworzyć maksymalnie 10 segmentów, z czego na raz możemy używać tylko 4.

Zapamiętaj

Segmentów nie da się przenieść pomiędzy eksploracjami, ale można korzystać z nich na różne sposoby w kartach – w ramach jednego raportu/eksploracji.

Otwórzmy pustą eksplorację, w wymiarach dodajmy: „sesja- źródło/medium”, a w danych: „aktywni użytkownicy” oraz „konwersje”.

Jak już pewnie pamiętasz, w podstawowych raportach wymiary przerzucamy do wierszy, a dane do wartości. Tak też zróbmy tutaj – dzięki czemu otrzymamy prosty raport mówiący nam jakie źródło przynosi nam najwięcej użytkowników i konwersji.

segmentacja danych w GA4

Stwórzmy segmenty, które podzielą nam użytkowników na ruch desktop i mobile.

Przejdźmy do sekcji „Segmenty” w zakładce „Zmienne” i kliknijmy w dodanie segmentu, a kolejno „Segment użytkowników” z górnej sekcji i rozpocznijmy konfiguracje.

segmentacja danych w GA4

Jako nazwę ustawmy „mobile” i dodajmy nowy warunek. To w tym miejscu wyznaczymy kryteria, według których użytkownik będzie zaliczany do segmentu lub nie.

segmentacja danych w GA4

Tutaj dostajemy listę zdarzeń i wymiarów, z której możesz wybierać, ale ja polecam Ci raczej korzystanie z wyszukiwarki. Jest szybsze niż przeglądanie listy i łatwiej w ten sposób zapamiętać, co jest czym.

segmentacja danych w GA4

Znajdujemy „kategoria urządzenia” i jako filtr ustawiamy „mobile”. Po wybraniu filtru z prawej strony pokaże się podsumowanie z procentem użytkowników czy sesji tego segmentu.

Klikamy „Zapisz i zastosuj” i pierwszy segment mamy gotowy.

To samo robimy krok po kroku z desktopem.

segmentacja danych w GA4

Jak widzisz, zaraz po stworzeniu segment od razu pojawia się w ustawieniach karty. Każdy jest też oznaczony innym kolorem, co ma ułatwiać analizę.

W efekcie w raporcie powinniśmy mieć więc dane podzielone na kolumny z Desktop i Mobile.

Ten podział sprawia, że w łatwy sposób możemy porównywać dane dla użytkowników korzystających z naszej strony na smartfonach i komputerach. Możemy szukać odchyleń od normy i wąskich gardeł, ale także tego, co po prostu sprawdza się najlepiej.

Przejdźmy dalej i stwórzmy sobie segmenty użytkowników, którzy dokonali zakupu i użytkowników, którzy tego nie zrobili.

Po kolei:

Dodajemy nowy segment, nazywamy go „Kupujący” i dodajemy warunek: „zdarzenie > purchase’”*.

segmentacja danych w GA4

*Jeśli nie masz wdrożonego e-commerce, ale masz inne zdarzenie dotyczące zakupu, to wybierz je zamiast „purchase”.

Następnie musimy dopełnić te dane tak, żeby przedstawiały 100% ruchu – czyli tymi, którzy nie dokonali zakupu. Tworzymy nowy segment „Niekupujący” i tutaj następuje mała zmiana.

Zamiast uwzględniać użytkowników, musimy ich wykluczyć. Opcję tę znajdziesz pod sekcją z uwzględnieniem użytkowników. Aby to zrobić, klikamy „Dodaj grupę, którą chcesz wykluczyć” i znowu wybieramy zdarzenie zakupowe oraz usuwamy sekcję “Uwzględnij”, aby mieć czyste dane.

segmentacja danych w GA4

Jak korzystać z segmentacji danych w GA4

Wiesz już jak stworzyć segmenty, więc pokażę Ci jeszcze jak je wykorzystać.

W wymiarach dodajmy „Pierwsze źródło/medium użytkownika”, a w danych „aktywni użytkownicy”, „łączne przychody”, „średnie przychody z zakupów na użytkownika” oraz „purchases”.

segmentacja danych w GA4

Dzięki temu widzimy jak rozkładają się kupujący z podziałem na źródło pozyskania takich użytkowników. Widzimy co przynosi nam najwięcej dochodów, ale też co jest najskuteczniejsze w przeliczeniu na jednego użytkownika.

Następnie dzięki takim danym możemy tworzyć kolejne segmenty użytkowników, którzy np. mają największe średnie przychody. Żeby sprawdzić na przykład, na jakie strony docelowe docierali lub która kategoria urządzeń lepiej konwertuje.

Zapamiętaj

W przypadku „kupujących” i „niekupujących” możemy skorzystać z gotowych szablonów, o których przeczytasz niżej, ale zawsze dobrze wiedzieć, jak to działa.

Bardziej zaawansowana segmentacja danych GA4

Segmentacja danych GA4 pozwala nam też tworzyć bardziej rozbudowane segmenty, złożone z kilku warunków.

Żeby pokazać to na przykładzie, załóżmy, że chcemy w naszych działaniach skupić się na mężczyznach do 34. roku życia, żyjących w największym mieście w kraju. Bo np. mamy markę modową celującą w taką grupę.

W GA4 możemy stworzyć segment o takich cechach, dzięki czemu sprawdzimy, jak ta grupa korzysta z naszej strony.

Tworzymy segment (tak samo jak wcześniej), nazywamy go np. „Mężczyźni 18-14, NY”, a następnie w uwzględnij użytkowników wybieramy: płeć = mężczyzna, wiek = 18,24 i 25-34, miasto = New York.

segmentacja danych w GA4

Jak widzisz, dla Google Merchandise Store (podpiętego pod testowe konto GA4) takie osoby to zalewnie 0,22% wszystkich użytkowników.

Dzięki segmentom możemy porównać takie dane choćby ze starszymi mężczyznami lub kobietami w tym samym wieku i sprawdzić, jacy odbiorcy częściej u nas kupują. Możemy też bawić się warunkami LUB/ORAZ czy tworzyć różne grupy warunków.

Możliwości jest tak dużo… że nie będę ich dalej omawiać, chociaż wspomnę dodatkowo o jednym.

Jeśli mamy dostępne dane e-commerce, to tak jak w poprzednim przykładzie z Kupującymi i Niekupującymi, to możemy tworzyć jeszcze bardziej zaawansowane segmenty. Na przykład z uwzględnieniem informacje o średnim przychodzie, dzięki czemu możemy poznać użytkowników, którzy są dla naszego biznesu najbardziej wartościowi.

Najważniejsze, żebyś zrozumiał tylko jak to działa, a samo dobranie warunków pójdzie już łatwo. Zresztą, będzie też zależne stricte od twoich potrzeb, więc nie ma sensu, żeby wymieniał tutaj mnóstwo opcji.

Wspomnę jeszcze tylko o jednej, jaką jest „Dodaj sekwencje”, dzięki czemu użytkownik trafi do grupy po wypełnieniu warunków w odpowiedniej kolejności. Sekwencja to po prostu ciąg czynności/warunków, który pozwala tworzyć bardzo precyzyjne segmenty.

Pierwszym krokiem może choćby być zdarzenie „first_visit”, a drugim „purchase”. Dzięki takiej sekwencji poznamy kupujących, którzy pierwszy raz odwiedzili naszą witrynę w danym przedziale czasowym i dokonali w niej zakupu.

Podkręćmy jeszcze trochę ten segment i dodajmy w drugim kroku „W ciągu 7 dni”. Dostaniemy listę użytkowników, którzy dokonali zakupu w ciągu 7 dni od pierwszej wizyty.

segmentacja danych w GA4

Zapamiętaj

Ostatni TIP: segmenty można tworzyć również z zaznaczenia. Wystarczy, że podczas przeglądania raportu w eksploracji klikniemy prawym przyciskiem myszy na wybrane dane i wybierzemy „Utwórz segment z zaznaczenia”.

Szablony segmentów

W GA4 możemy też korzystać z gotowych już szablonów segmentów, w których są już właściwie reguły. Polecam Ci je przejrzeć – choćby po to, żeby zobaczyć, jak są zbudowane.

Szablony segmentów znajdziesz w zakładce widocznej podczas tworzenia nowego segmentu, w dolnej części z sugerowanymi segmentami.

segmentacja danych w GA4

W szablonach znajdziesz gotowe segmenty takie jak:

  • użytkownicy, którzy byli ostatnio aktywni,
  • użytkownicy nieaktywni od 7 dni,
  • kupujący,
  • kupujący nieaktywni od 7 dni,
  • użytkownicy, którzy jeszcze niczego nie kupili.

Są tu też szablony, których konfigurację musimy dokończyć:

  • dane demograficzne,
  • technologia,
  • pozyskanie.

Podczas uzupełniania szablonu wystarczy, że wybierzemy odpowiedni filtr, np. w szablonie segmentu „Technologia” w kryterium kategoria urządzenia wybierzemy mobile.

Dla mnie szablony były przydatne tylko na początku korzystania z segmentacji danych GA4.

Później, gdy lepiej zrozumiałem działanie tego mechanizmu, praktycznie przestałem z nich korzystać.

Grupa odbiorców w segmentacji danych

Na podstawie segmentu danych możemy stworzyć grupę odbiorców, czyli grupę użytkowników, która spełnia warunki danego segmentu.

Mogą być to np. kupujący, którzy porzucili koszyk, czy ci, którzy odwiedzili podstrony produktowe, ale nic nie kupili.

Grupy odbiorców najczęściej są wykorzystywane do list marketingowych w Google Ads. Za ich pomocą zyskujemy dostęp do użytkowników, o potencjalnie większej szansie na ponowny czy pierwszy zakup (jeśli porzucili koszyk).

Dobrze dobrana lista odbiorców może po prostu podnieść skuteczność reklam.

Grupę odbiorców możemy utworzyć jednocześnie tworząc lub edytując segment (w tym samym miejscu). Opcja ta znajduje się w miejscu tworzenia warunków segmentu, po prawej stronie.

segmentacja danych w GA4

Mamy tutaj trzy ustawienia:

  • Wybór utworzenia grona odbiorców,
  • Okres członkostwa,
  • Regułę dotyczącą odbiorców.

Do stworzonej grupy odbiorców z automatu dodawany jest każdy użytkownik, który spełni wymagania wybranego dla niej segmentu.

Okres członkostwa to okres, przez który użytkownik będzie należał do naszej grupy. Jeśli stworzymy segment kupujących z okresem dajmy na to 30 dni, to po zakupie użytkownik będzie zaliczany do grupy przez 30 dni. Po upływie tego czasu zostanie z niej usunięty.

Długość tę możemy modyfikować lub ustawić maksymalny czas. Przy maksymalnym czasie użytkownik będzie do przypisany na maksymalnie 18 miesięcy (lub do wygaśnięcia ciasteczek).

W regule dotyczącej odbiorców chodzi z kolei o zarejestrowanie specjalnego zdarzenia za każdym razem, gdy użytkownik zostanie dodany do danej grupy. Przydaje się to, gdy chcesz śledzić np. jak często i w jakich sytuacjach dołączają do niej użytkownicy.

Porównanie w raportach standardowych

Czym jest porównanie w raportach standardowych w GA4? To pewna alternatywa dla segmentacji danych w raportach dostępnych w sekcji „Raporty” – gdzie segmenty nie występują.

Działa to na podobnej zasadzie, tj. poprzez wyodrębnienie wybranej grupy danych, aby móc porównać ją np. do całości lub po prostu do innej grupy.

Żeby to sobie porównać z segmentami, weźmy ponownie na tapetę użytkowników mobilnych i desktopowych, o których już było wyżej. Jak sprawdzić taki podział ruchu w raportach standardowych?

Na początek przejdźmy do sekcji „Raporty” > „Zaangażowanie” > „Konwersja”, żeby sprawdzić, którzy użytkownicy lepiej konwertują.

Na samej górze raportu mamy opcje „Dodaj porównanie” – wchodzimy w nią. Kolejno po prawej stronie pojawi się „Utwórz porównanie” – klikamy.

segmentacja danych w GA4

Wybieramy „Uwzględnij” > wymiar „kategoria urządzenia” i „mobile”.

Następnie ponownie dodajemy porównanie, ale teraz w „kategoria urządzenia” wybieramy „desktop”.

segmentacja danych w GA4

W efekcie na wykresach mamy trzy kolory. Jeden dla całości użytkowników, drugi dla mobile i trzeci dla desktop. Efekt bardzo podobny do segmentów w Eksploracji.

Zapamiętaj

Jeśli nie chcesz widzieć sumy tych danych to usuń na górze „Wszyscy użytkownicy”.

Teraz w łatwy sposób możesz porównać skuteczność na różnych urządzeniach. Wymiarów dostępnych do tworzenia porównań jest oczywiście znacznie więcej, dlatego przetestuj samodzielnie, czy taka funkcja będzie dla Ciebie przydatna.

Podsumowanie

Segmentacja danych w Google Analytics 4 jest jedną z ważniejszych opcji, która pozwoli nam wejść głębiej w praktycznie każdy raport. Segmenty sprawiają, że poznajemy lepiej użytkowników, co możemy później wykorzystać do dalszych działań marketingowych, nie tylko tych związanych z pozycjonowaniem stron.

Skoro tu dotarłaś/dotarłeś, to mam dla Ciebie wskazówkę: od teraz patrz na każdy raport także pod kątem tego, jak można wykorzystać w nim segmenty. Gwarantuję, że po pierwsze, błyskawicznie nauczysz się korzystać z segmentacji danych, a po drugie – znajdziesz masę przydatnych informacji :)

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest segmentacja danych Google Analytics 4
  • Jak działa segmentacja danych GA4 i jak oraz po co możesz tworzyć segmenty
  • Czym są grupy odbiorców i porównania w raportach standardowych i jak z nich korzystać

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog